De troeven van GO! Atheneum Lokeren

Duidelijke communicatie

  • We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen!
  • We communiceren snel en duidelijk.
  • Ouders beschouwen we als belangrijke partners en we houden de communicatielijnen kort.
  • Elke ouder heeft een account op ons Smartschoolplatform en kan zo opvolgen hoe zijn kind het op school doet.
  • Aarzel echter niet om ons te bellen of langs te komen voor een gesprek. Dat werkt soms gewoon het beste...

Warme duidelijkheid

  • Regels en routines zorgen voor een veilig leer- en leefklimaat.
  • Pesterijen worden niet getolereerd en kordaat aangepakt.
  • Hoge verwachtingen op het vlak van gedrag, communicatie en sociale interactie.
  • Goede band tussen het schoolteam en de leerlingen.

Aandacht voor cognitief sterk functionerende leerlingen

  • Cognitief sterk functionerende leerlingen (CSF) blijven bij ons niet op hun honger zitten.
  • Onze CSF-coördinator gaat samen met hen op zoek naar passende uitdagingen in een flexibel traject.
  • Vroeger afstuderen of al een aantal studiepunten opnemen aan de hogeschool of universiteit? Perfect mogelijk voor wie daar nood aan heeft.

Brede basiszorg en goede leer- en leerlingenbegeleiding

  • Prikkelarme klasomgevingen.
  • Veel aandacht voor orde en structuur.
  • Laagdrempelige toegang tot de leerlingenbegeleiding en de directie.
  • 'Start 2 Study'-traject voor leerlingen die nog geen echte studiemethode hebben.
  • Aandacht voor studiemethodieken in alle vakken: 'Hoe ga je dit nu instuderen?'
  • Aandacht voor executieve functies (= de vaardigheden die leerlingen nodig hebben om hun leven te regelen en het leren te plannen).
  • Handelingsericht werken: specifieke ondersteuningsbehoeften worden afgestemd tussen de ouders, de leerling zelf en de leerlingenbegeleiding.
  • Groeigesprekken voor wie daar nood aan heeft (= één op één-coaching).
  • We hebben hoge verwachtingen, want dat heeft een positief leereffect.
  • Individuele trajecten zijn mogelijk.

We luisteren naar de leerlingen

  • Leerlingenraad komt maandelijks samen en kan acties uitwerken.
  • We bevragen onze leerlingen geregeld via een enquête.
  • Leerlingen kunnen niet alleen makkelijk terecht bij hun leraren of de leerlingenbegeleiders, ook de beleidsmedewerkers en de directeur zijn erg toegankelijk.

Zinvolle middagactiviteiten van en voor de leerlingen

  • Leerlingenraad komt maandelijks samen en kan acties uitwerken.
  • Leerlingenclubs tijdens de middagpauze: 
  • Theaterclub
  • Muziekclub
  • Schaakclub

Een schoolteam met kennis van zaken

Het lerarenberoep is complexer dan ooit tevoren. In onze school worden de teamleden intern en extern geprofessionaliseerd rond de wetenschappelijke theorieën die aan de basis van onze aanpak liggen:

  • Effectieve didactiek: hoe zorgen we ervoor dat de leerlingen iets leren?
  • Executieve functies: aandacht voor planningsvaardigheden.
  • Zelfdeterminiatietheorie: autonomie, verbondenheid en het gevoel competent te zijn, zorgen voor een hogere leermotivatie.
  • Goed evalueren (samenwerkingstraject met Thomas More, Expertisecentrum voor Leren).
  • Groeimindset.
  • Coachingsvaardigheden voor leraren die groeigesprekken houden.

Een stevig netwerk om op terug te vallen en mee samen te werken

  • GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap - pedagogische begeleidingsdienst - CLB.
  • Scholengemeenschap secundair onderwijs van Scholengroep Het Leercollectief.
  • Lerend netwerk 'Ontwikkelingsgericht coachen' i.s.m. VUB en enkele andere GO!-athenea.
  • Lerend netwerk 'Cognitief sterk functionerende leerlingen' i.s.m. KUL.
  • Begeleidingstraject 'Beter evalueren' (PROEV) i.s.m. Thomas More, Expertisecentrum voor Leren.
  • Universiteit Gent: samenwerking in het kader van onderwijswetenschappelijk onderzoek.