Wat zijn de schooluren?

Het eerste lesuur begint om 8.25 uur. Om 10.05 uur is er een korte pauze. De middagpauze loopt van 11.55 uur tot 12.45 uur. Meestal eindigt de school om 15.25 uur. Sommige klassen hebben al eens een achtste lesuur. Dan is er les tot 16.15 uur.

Moeten wij een laptop kopen voor gebruik op school?

Neen. Op school kunnen de leerlingen gebruik maken van onze ChromeBooks. Het is wel handig als je zoon/dochter thuis over een computer beschikt. Een eenvoudige laptop of ChromeBook volstaat.

Waar moeten we de schoolboeken bestellen?

Ouders van leerlingen uit de A-stroom en de tweede en derde graad, kunnen hun boekenpakket bestellen bij www.studieshop.be en krijgen daarna de boeken gratis thuis geleverd. Hulp nodig? Contacteer de verantwoordelijke op school.

Hoe verloopt de schoolfacturatie?

Zeer transparant. De broodjes en maaltijden worden maandelijks gefactureerd. Voor de andere schoolkosten wordt er voor de schoolvakanties een factuur opgemaakt. Je kunt betalen via overschrijving of via domiciliëring. Vragen over de schoolfacturatie? Contacteer de verantwoordelijke op school.

Kan er 's middags op school gegeten worden?

Zeker! We serveren warme maaltijden (een maand vooraf te bestellen via de app) en een ruim assortiment vers bereide broodjes en warme panini's. Broodjes en panini's kunnen via diezelfde app besteld worden (de dag zelf).

Is er avondstudie?

Op maandag, dinsdag en donderdag is er avondstudie in het open leercentrum. De studie wordt begeleid door onze leerlingenbegeleiders.

Is het Atheneum een strenge school?

We gaan voor warme duidelijkheid. Dat betekent: we vinden dat elke leerling recht heeft op een veilige leer- en leefomgeving en hebben een aantal eenvoudige leefregels. Die gelden voor iedereen. We verwachten dat leerlingen op tijd komen, deadlines respecteren, bereid zijn om zich in te zetten en gepast omgaan met medeleerlingen en leerkrachten. Wie dit niet doet, verhindert anderen om zich optimaal te ontplooien en moet zich afvragen of hij/wel de juiste school heeft gekozen. Soms moeten we de leerling wat helpen bij het antwoord op die vraag. 

Mijn kind is hoogbegaafd. Wat hebben jullie hem/haar te bieden?

De school zet sterk in op begeleiding van cognitief sterk functionerende leerlingen (CSF). De regie van die aanpak ligt bij de CSF-coördinator en de directeur, in samenwerking met de klassenraad. We bekijken samen met de leerling en zijn/haar ouders welk antwoord de school kan bieden op de vraag naar een meer geïndividualiseerde aanpak. Dat is maatwerk. We slagen erin de motivatie hoog te houden en boekten de voorbije jaren mooie resultaten met individuele trajecten. Mogelijkheden: versnellen / combinatie met Centrale Examencommissie / zelfstandige projecten uitwerken / al een deel van een opleiding aan de hogeschool of universiteit volgen / ... Contacteer de verantwoordelijke op school.

Mijn kind heeft een leerstoornis. Hoe gaan jullie hier mee om?

Om te beginnen heeft onze school een brede basiszorg voor alle leerlingen. Dit zijn maatregelen waar alle leerlingen baat bij hebben, ongeacht hun individuele noden en behoeften. Voorbeelden hiervan zijn: het overlopen van de vragen bij een toets of examen, de examenvoorbereiding in de eerste graad,...

Daarnaast hebben onze leerlingenbegeleiders heel wat ervaring met leerlingen met leerproblemen. Zij gaan voor een gepersonaliseerde aanpak. Dit start met een intakegesprek eind augustus/begin september, waar we de zorgnoden samen overlopen en bespreken. Daarna maken we met de ouders een ondersteuningsfiche op waarin we de gemaakte afspraken oplijsten. Deze ondersteuningsfiche communiceren we ook naar het lerarenteam.  Doorheen het jaar kunnen we ook, steeds in overleg, de ondersteuningsfiche aanpassen of aanvullen.

Voorbeelden van ondersteuningsmogelijkheden zijn: 

  • Bij dyslexie: gebruik van voorleessoftware, het niet aanrekenen van spellingsfouten bij niet-talige vakken, gebruik van vergrote leesteksten,...
  • Bij dyscalculie: gebruik van rekenmachine, gebruik van hulpkaarten, gebruik van ruitjespapier, gebruik van een formularium,...
  • Bij ADD/ADHD: time-out, mogelijkheid tot een geluidsdichte hoofdtelefoon, vooraan in de klas zitten, ...

Voorbeelden van examenondersteuning zijn: de stilteklas (een prikkelarme ruimte waar in kleinere groep examens plaatsvinden), gebruik van de laptop tijdens de examens, de mogelijkheid om het examen achteraf mondeling te overlopen, ...